cz | en

Bodycote: když trh změní pravidla

Naše sesterská výzkumná společnost Meritum Research uzavřela před nedávnem zajímavou a výjimečnou studii. Tu si objednala česká pobočka společnosti Bodycote, největšího světového poskytovatele služeb v oblasti tepelného zpracování kovů.

K MERITU VĚCI

Společnost Bodycote potřebovala podklady pro zásadní strategická rozhodnutí. Obor je charakteristický neustálým rozvojem technologií, proměnlivými požadavky trhu a periodickým přeléváním „in-house“ kapacit velkých výrobců a externích poskytovatelů. V takovém prostředí je dlouhodobé plánování značně obtížné. Navíc v ČR a na Slovensku není dostupná oficiální statistika, aby se dal lokální trh změřit a vysledovat tak časové řady. Proto společnost Meritum Research uskutečnila osobní rozhovory s kompetentními manažery celkem v 15 kalírnách a získala jejich názory na vývoj oboru do budoucna.

Expertní rozhovory jsou poměrně obtížná disciplína, protože je nutno překonat určitou nedůvěru již při žádosti o setkání s lidmi, kteří jsou vlastně konkurenty a následně s nimi udržet otevřený a objektivní rozhovor. Nicméně výsledkem byl ostřejší a jasnější obraz, jenž ukazuje stav a dynamiku trhu tepelného zpracování z pohledu důležitých hráčů. Z toho pak vyplynula řada konkrétních doporučení pro společnost Bodycote, jak nově a efektivně přistoupit k plánům do budoucna.

STRATEGICKÁ OCEL

Většina lidí zná pojem „kalit“, ale jen někteří pomyslí v první řadě na zušlechťování oceli. Ponořit do vody rozžhavenou podkovu patřilo po tisíciletí k běžné životní realitě. V dnešní době se kalí do oleje, do tavenin určitých solí, ale také do dusíku nebo hélia ve vakuových pecích. Posledním výkřikem technologií je kalení do polymerů. Některé postupy uhranuly automobilový průmysl, líbí se jim ochrana před korozí, jež umožnuje poskytovat třeba i sedmiletou záruku na karoserii či různé jiné, vysoce namáhané součástky. Špičkové technologie se využívají také v letectví a kosmonautice, kde jsou požadavky na robustnost a odolnost součástek nejpřísnější. V důsledku technologického rozvoje se dramaticky změnily i požadavky na kvalifikaci zaměstnanců. V současné době se na pozicích technologů, vedoucích provozů či manažerů kvality jedná takřka výhradně o práci pro vysokoškolsky důkladně vzdělané odborníky.

Do nástupu světové krize v letech 2007 – 2008 stačilo mít dobrý nápad a být schopným manažerem, neboť rostoucí trh ochotně polykal dobré výrobky. Průmyslová výroba poté téměř skokově poklesla o třetinu a tento výpadek následně postihl i všechny dílčí dodavatele. Finální výrobci začali tlačit na snižování cen a zmenšili výrobní série. Z některých dříve lukrativních oborů se stal boj o přežití, v němž někteří sáhli k dumpingovým cenám a k agresivnímu přetahování zákazníků. V současnosti trh znovu oživuje, ale podmínky jsou již nastaveny jinak. Nové technologické postupy sice umožňují vyhovět požadavkům zákazníků, ale existuje jich poměrně široká škála. Kterou konkrétně zvolit a udržet se na špici? Drahé investice do technologií navíc vyžadují kvalifikovanou obsluhu. Jaká by měla být adekvátní míra odbornosti?

OTÁZKY A ODPOVĚDI

Otázek je celá řada a šetření Meritum Research napomohlo společnosti Bodycote najít důležité odpovědi. Sečteno a podtrženo, správně rozhodnout o dlouhodobé orientaci firmy v tak specifickém oboru vyžaduje kromě intuice získat také nezávislý pohled a ten přináší právě správně připravený, provedený a vyhodnocený marketingový výzkum.

#smartpoint #reklama #praha

Jsme členy:

Logo
© copyright Smart Point 2011
Obuv Scholl za skvělé ceny. Pneumatiky Michelin rychle a levně. Kartonplast krabice pro průmysl.